Wiodły życie niedostępne dla przeciętnego człowieka z tamtej epoki. Książka "Królowe salonów II Rzeczypospolitej" przybliża losy najpopularniejszych kobiet dwudziestolecia międzywojennego.W tamtych czasach nie mówiło się jeszcze o celebrytkach i influencerkach, ale kobiety przedstawione w tej książce stale znajdowały się na świeczniku. Ich życie kręciło się głównie wokół wystawnych przyjęć, spotkań towarzyskich i drogich lokali. Wielokrotnie były bohaterkami skandali obyczajowych, przekraczając konwenanse charakterystyczne dla swojej epoki.Autor bestsellerowych książek historycznych Sławomir Koper przenosi czytelnika w czasie do dwóch dekad międzywojnia, zaprasza na towarzyskie salony i przybliża sylwetki najpopularniejszych, najzdolniejszych i najbogatszych kobiet tamtych lat. Uchyla rąbka tajemnicy, ukazując je w sytuacjach, o których nie wszyscy dziś pamiętają. Ta niezwykła książka przypomina, że choć czasy się zmieniły, to pewne zasady rządzące światem elit są wieczne.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 359-[363]. Oznaczenia odpowiedzialności: Sławomir Koper.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wybór listów, wywiadów i zapomnianych wypowiedzi Jerzego Nowosielskiego, pieczołowicie dobrany przez jego biografkę Krystynę Czerni. Korespondencja i rozmowy artysty z przyjaciółmi, a zarazem współtowarzyszami w filozoficznych i artystycznych poszukiwaniach (m.in.: z Tadeuszem Różewiczem, ks. Jerzym Klingerem, Jerzym Turowiczem, Ryszardem Przybylskim czy księdzem Henrykiem Paprockim), ukazują podstawy, na których opiera się kunszt myśli filozoficznej Jerzego Nowosielskiego. Listy wymieniane z żoną Zofią przez dziesięciolecia pozwalają zobaczyć mistrza w prywatnej odsłonie. Z odnalezionych rozmów i po raz pierwszy publikowanych listów wyłania się obraz człowieka głębokiej wiary, wrażliwego artysty i dociekliwego obserwatora rzeczywistości. Lektura listów zawsze wydaje się kusząca, stwarza zwykle wrażenie bliskości i dopuszczenia do konfidencji, zaś w przypadku tak niebanalnych przyjaźni - lektura staje się ucztą duchową. Wymiana myśli z przyjaciółmi to wymiana olśnień i inspiracji, lecz także wątpliwości i niepokojów; sprawozdanie z lektur, podróży, problemy codzienne, ale i kwestie zasadnicze, dotyczące rozwoju duchowego i ideowych wyborów. (ze wstępu Krystyny Czerni)
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Ta unikalna książka o portretach, rysowaniu, pozowaniu, rozmowach z modelami, których od lat rysuje Hanna Bakuła, pełna jest humoru i anegdot oraz zabarwionych dużą dozą sympatii opisów portretowanych postaci. Artystka maluje tylko tych, których zna i lubi, lub obce osoby, które jej się podobają. Tworzone przez nią portrety - kolorowe, charakterystyczne, w duże mierze psychologiczne - można zobaczyć na całym świecie. Żyją swoim życiem i wędrują z właścicielami. Lata temu, w setną rocznicę urodzin Mistrza, media nazwały Hannę Bakułę "Witkacym w spódnicy" i tak już zostało. Ich prace łączy wiele, choć portrety Hanny Bakuły są bardziej malarskie i zawierają fowistyczną nutę. Jest w nich wiele emocji. Witkacy jest bardziej monochromatyczny, modernistyczny. Ale na pewno tę dwójkę artystów łączy to, że są piszącymi malarzami, co nie zdarza się często.
Książka jest opisem osób i ich portretów, rysowanych pastelami w różnym czasie i różnych miejscach. Niniejszy tom, nazwany "pierwszym kręgiem", to portrety osób z bliskiego otoczenia artystki. Liczne teksty o tego zbioru były od dawna gotowe. Wiele ważnych reprodukcji przepadło w czasie przeprowadzek i wraz z ukradzionymi komputerami. Ale przybywa nowych portretów i autoportretów autorki, które ona sama ceni najbardziej.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Przełomowa biografia pisarki Stanisławy Przybyszewskiej, autorki zekranizowanego przez Andrzeja Wajdę dramatu Sprawa Dantona, i jej matki - malarki Anieli Pająkówny.
W czerwcu 1899 roku Aniela Pająkówna, obiecująca młoda malarka, poznaje Stanisława Przybyszewskiego. Słynny pisarz wywiera na niej ogromne wrażenie, a owocem ich romansu jest córka - Stachna.
Choć pozornie nieistotne, okoliczności narodzin Stachny determinują losy i matki, i córki. Dla Anieli rozpoczynają się lata towarzyskiego ostracyzmu, zmagań o zalegalizowanie istnienia Stachny i nadanie jej nazwiska ojca, walki o codzienne przetrwanie. Jej córka, dziewczyna o szerokim, oryginalnym umyśle, imponująca dyscypliną i erudycją, nigdy nie uwolni się od skomplikowanej relacji z ojcem. Anna Kaszuba-Dębska konfrontuje sylwetki obu artystek - ich wychowanie i dojrzewanie do twórczości, życiowe wybory, środowiska, drogi artystyczne i wzajemne oddziaływanie na siebie.
Postać Przybyszewskiego położyła się cieniem nie tylko na losach obu kobiet, ale także na pamięci o nich. Autorka pozbywa się tej patyny i ukazuje Anielę i Stachnę tak, jak na to zasługują: jako pełnokrwiste, intrygujące artystki, o których życiu zdecydowały bezwzględne realia epoki. Daje głos tym, które go nie miały.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 514-[524]. Oznaczenia odpowiedzialności: Anna Kaszuba-Dębska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 051709 od dnia 2024-05-06 Wypożyczona, do dnia 2024-06-05